Zvezde supermarket kulture

Dugogodišnji novinar, autor analitičkih tekstova iz oblasti kulture, TV kritika I intervjua sa javnim ličnostima, Maja Vukadinović, nedavno je napisala knjigu pod nazivom ‘’Zvezde supermarket kulture’’. Povodom toga, održana je prezentacija knjige I u našem gradu čemu su prisustvovali članovi novinarske sekcije. Maja im je odgovorila na nekoliko aktuelnih pitanja.
1. Da li možete ukratko da upoznate čitaoce sa temom vaše knjige?

-U ovoj knjizi sam pokušala da analiziram fenomen slave i istinskih zvezda danas. Pošla sam od toga da zvezde predstavljaju vladajuće društvene vrednosti, i ne samo što sam analizirala kako zvezde reprezentuju određene vrednosne prave ili stanje duha u određenom trenutku u određenom društvu, već sam analizirala i zvezde u globalnom kontekstu i zvezde u Srbiji.
2. Koje su, po vašem mišljenju, odlike slavnih ličnosti?
-Slavna ličnost je osoba koja je harizmatična, koja poseduje glamur i koja je velika zvezda, kao što je to bila Merlin Monro. Razlikujemo i poznate ličnosti sa pozitivnom i sa negativnom konotacijom.
3. Koja je razlika između slavnih ličnosti nekada i sada?
-Prva slavna ličnost je bio Aleksandar Veliki. U to doba i u kasnijim vremenskim periodima slavu su zasluživale osobe isključivo zahvaljujući svojim velikim dostignućima. Sa razvojem i velikim uticajem koji su mediji počeli da dobijaju u društvu, naročito razvojem televizije 60-ih godina u Americi i kasnije kod nas, sve više zvezde postaju ličnosti koje su poznate po svojoj ’’poznatosti’’, koje su pre svega medijski proizvodi, koje nemaju onu auru i onaj kvalitet koji odlikuje prave uzore.
4. Šta su to celetoidi?
-Ličnosti koje su kratko vreme popularne, vrlo često zahvaljujući učešću nekom rijaliti programu, ili zahvaljujući tome što su u nekoj privatnoj ili emotivnoj vezi sa poznatom ličnošću. Takve osobe, bez profesionalnih biografija, bez ugleda su danas medijski mnogo zastupljenije od onih istinskih zvezda.
5. Kakav je uticaj medija na naš svakodnevni život?
-Zahvaljujući velikom uticaju medija mi danas provodimo veliki broj sati okruženi različitim informacijama koje dobijamo od mnogobrojnih medija, i oni u velikoj meri oblikuju naš društveni i svakodnevni život.
6. Kakav uticaj imaju društvene mreže na stvaranje zvezda?
-Novi mediji, pre svega Fejsbuk i Tviter, dakle društvene mreže, su u potpunosti dovele do stvaranja novog shvatanja zvezda. Ovim su zvezde mnogo bliže, ili bar deluje da su bliže, nego što su ikada bile. Takođe, zahvaljujući ovim medijima svako može da postane poznat na 5,10 minuta ili na jedan dan.
7. Da li to što mladi sve više uzore traže u savremenim, poznatim ličnostima dovodi do negacije tradicionalnih kulturnih vrednosti, tj. do smanjene zainteresovanosti za čitanjem?
-Mnogi mladi kao da veruju da su najbolji pisci pokojni, da žive samo u čitankama. Ne primećuju se dovoljno aktuelni, savremeni pisci. Sa druge strane, i sami pisci snose dobar deo odgovornosti jer se bave temama koje nisu savremene, koje su arhaične.

,,Odavno nam nije bilo ovako lepo"

Naš sagovornik je prof.dr Željko Tomanović, naš Užičanin i dekan Biološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Razgovorali smo sa njim prilikom njegove posete našoj školi, kojoj je donirao veliku količinu stručne [...]

 
Maj mesec matematike

U okviru manifestacije Maj, mesec matematike koja se organizuje u saradnji sa Centrom za promociju nauke Beograd, 15.maja je u Naučnom klubu Užice održana radionica Sferna trigonometrija (Kako najkraće (ići) [...]